می توان گفت ،اتیکت های رفتاری همان آداب معاشرت اجتماعی است.

آنچه بیانگر شخصیت و نوع نگرش اطرافیان نسبت  به ما می شود تمام ظاهری است که ما به نمایش می گذاریم علاوه بر ظاهرطریقه ی پوشش ،طرز برخورد ما هنگام سلام کردن دست دادن ارتباط  چشمی برقرار کردن صحبت کردن غذا خوردن راه رفتن و … می تواند یک دید و یک قضاوت درطرف مقابل ایجاد کند .در بیشتر مواقع تصویری و ظاهری که ما در اجتماع ظاهر می شویم بخشی از توصیف شخصیت مانیست بلکه تمام چیزی است که ما را توصیف خواهد کرد.

برای مثال وقتی ما با دیدن خانم بچه داری با یک عالمه خرید در صف هایپر و دادن جای خود به او هنگام پرداخت صورت حساب می توانیم یک چشم انداز مثبت از خود نشان دهیم و با اهمیت ندادن به این موضوع یک چشم اندازمنفی از خود به جای خواهیم گذاشت.

کسی که چیزی از ما نمی داند و هیچ اطلاعی از ویژگی های اخلاقی و رفتاری ما ندارد تنها با اطلاعاتی از ظاهری که ما در اجتماع و جمعی حاظر شده ایم در ذهن خود یک تصویر اولیه و شاید ماندگار از ما می سازد .

برای مثال  هر کس که ببیند شما هنگام غذا خوردن با دهان پر صحبت می کنید قبل از اینکه جایگاه شغلی و سطح تحصیلات شما را به خاطر بسپارد این حرکت شما را به خاطر خواهد سپرد

حتما تا الان تک تک شماها  برایتان پیش آمده که در نگاه و رو در رویی اول یک تصویر اولیه از طرف مقابل در ذهنتان نقش بسته است

و وقتی می خواهید او را به دوست یا همکاری که با شما در آن جمع بوده و او را به اسم به یاد نمی آورد شما با گفتن یک از ویژگی های بارز رفتاری دوستتان را کاملا متوجه شخص مورد نظر کرده اید.

وقتی نوجوان دبیرستانی بودم دبیر شیمی بسیار دانا و با سوادی داشتیم که اعتقادی به واکس زدن کفش نداشت هنوز که دوستان دبیرستانی خود را می بینم برای نشانی دادن دبیرها وتداعی خاطرات این دبیر شیمی با ویژگی کفش هایش به در خاطر ما می آید .

در تعریف اتیکت رفتاری می توان به زبان ساده اینگونه گفت 

اتیکت رفتاری یا آداب معاشرت اجتماعی، ظاهر و رفتار و کرداری است که ما به نمایش می گذاریم .

چگونگی پوشش، صحبت کردن ،زبان بدن ما در برقراری ارتباط نحوه ی دست دادن ارتباط چشمی برقرار کردن میزان توجه ما به طرف مقابل در عین حال به جمعی که در آن قرار داریم نحوه ی غذا خوردن و هر آنچه که از ما سر می زند نشان دهنده ی شخصیت ما و نوع تربیت ما یا به گفته ی عوام 

کلا س ما است.

با نشان دادن ویژگی های ظاهری و رفتاری می توانیم خود را شخصیتی با کلاس و یا بی کلاس نشان دهیم.

 

اهمیت دانستن اتیکت های رفتاری

دانستن اتیکت های رفتاری تنها کافی نیست بلکه رعایت کردن آن است که اهمیت دارد اگر ما بدانیم ولی به آن عمل نکنیم به این معنی است که ما چیزی نمی دانیم .

آقای معظمی یکی از سخنرانان برتر کشور ما می گوید 

ما زمانی می دانیم که داریم اجرا می کنیم و تا زمانی که اجرا نکردیم یعنی آنکه آن را نمی دانیم . 

بنابراین این عمل کردن است که دانسته های ما را به نمایش می گذارد.

رعایت اتیکت های رفتاری و موجه ظاهر شدن در اجتماع از اهمیت بالایی برخوردار است که حتی از سطح تحصیلات و جایگاه شغلی در جامعه در درجه ی اول از لحاظ اهمیت قرار می گیرد .زیرا همانطور که گفته شد قبل برقراری هر ارتباطی و صحبتی در مورد خودمان این ظاهر ماست که درذهن طرف مقابل قضاوتی را برای ما می سازد.

تحقیقات نشان داده اند در برخورد وبرقراری ارتباط ذهن هر آدمی بین سی هفت تا حد اکثر سی ثانیه مخاطب خود را قضاوت می کند و این قضاوت در مدت کم قطعا از روی ظاهر صورت می گیرد.

دور از اغراق نیست اگر بگویم رعایت اتیکت های رفتاری و مهمترین و گیراترین قسمت آن طرز پوشش و نمایش رفتار و کردار درشروع مکالمه می تواند باعث دوام رابطه و یا قطع آن برای همیشه باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *