ارتباط موثر طرز پوشش نسبت به مکان و موقعیت اجتماعی فردی که با آن ذهن به طور نا خود آگاه در عرض سه  ، هفت و سی ثانیه افراد را در نگاه اول قضاوت می کند .و دربرخورد و ارتباط برقرار کردن با دیگران اولین چیزی که  به چشم می آید طرز پوشش ماست .  

پوشش ها همانطور که نسبت به خانم بودن وآقا بودن متفاوت است ،

نسبت به مکان های ملاقات و موقعیت اجتماعی افرادی که می خواهیم ملاقات کنیم و همچنین نسبت به هدف ما از آن ملاقات و برقراری ارتباط  متفاوت است .

بنابراین نتیجه می گیریم برای برقرای یک ارتباط موثر موضوع پوشش بسیار مهم و درارجحیت قرار دارد ولی همه ی ما می دانیم و می بینیم  که در فرهنگ و جامعه ی ما نه این مساله توجهی نشده است . 

همانطور که در بالا نوشتم در برقراری اولین ارتباط با  افراد ،من و شما ،ماکسیمم زمانی که داریم برای مورد تایید قرار گرفتن وجلب نظر افراد برای ادامه ی ارتباط تنها سی ثانیه است . در این سی ثانیه اولین چیزی که از ما دیده می شود بدون هیچ حرف زدن و … ظاهر و پوشش ماست .

تصور کنید مدیر یک شرکت هستید و قصد استخدام چند پرسنل از نمایندگان فروش گرفته تا آب دارچی را دارید . افراد متفاوت برای دادن رزومه ی خود و مصاحبه به شما مراجعه می کنند .به طور ناخود آگاه اولین چیزی که به چشم شما می آید لباسی ست که او پوشیده است .اگر شمایی که مدیر شرکت هستید و در این مصاحبات به دو نفر با یک رزومه ی مشابه و هردو فعال و پویا برخورد کنید که استانداردهای استخدامی در شرکت شما را داشته باشند شما چه کسی را انتخاب می کنید؟! 

شناخت شما از این دو به یک اندازه است 

قطعا ذهن ناخودآگاه شما سمت کسی ست که ظاهر مناست تر و آراسته تری در زمان مصاحبه داشته است .

در جایی خواندم ،وقتی برای اولین بار به جایی ،شرکتی یا سازمانی وارد می شویم چه به منظور استخدامی و چه به منظور مذاکره و درخواست همکاری و یا معرفی شرکت و محصول خود ،از همان بدو ورود  طرز راه رفتن، چگونگی برخورد با منشی، چگونگی چایی برداشتن و پذیرایی شدن، همه ی این موارد ریزی که شاید برای ما مهم به نظر نرسد جزء مواردی ست که ناخودآگاه ما را قضاوت می کند.

اهمیت زبان بدن در برقراری ارتباط موثر

تعریف زبان بدن :

زبانی غیر کلامی که در آن نیازی به کلمه نیست و بیان کننده ی احساسات ما با رفتارها و حرکات فیزیکی است.زبان بدن را نباید با زبان نشانه ای اشتباه گرفت ،زبان نشانه ای دارای قواعد و گرامر های پیچیده ای ست در صورتی که زبان بدن از هیچ گرامری پیروی نمی کندزبان بدن در همه ی کشورها و فرهنگ ها وجود دارد که هر کدام از آنها می تواند پیام مشابه و یا متفاوتی را نسبت به فرهنگ کشور منتقل کند.

در برقراری ارتباط موثر زبان بدن از اهمیت خاص و ویژه ای بر خوردار است .و هنگام صحبت کردن کلامی حرکات بدن به صورت غیر کلامی می تواند پیام های متفاوتی را به شنونده انتقال دهد.انتقال این پیام می تواند اثر مثبت و یا منفی بر روی مخاطب بگذارد.

خودتان را در حال صحبت کردن با فردی در نظر بگیرید هنگامی که شما با او درحال حرف زدن هستید او دستان خود را حالت دست به سینه بسته باشد چه پیامدی شما از اینگونه نشستن مخاطب خود می گیرید؟!

اینکه او ادای احترام در نشستن را مقابل شما ادا می کند  و یا اینکه سردش است ویا احساس عدم امنیت از سمت شما دارد و یا رغبتی به گوش دادن صحبت های شما ندارد.اهمیت زبان بدن را از همین مثال ساده ی من به راحتی می توان فهمید که یک طرز نشستن چه پیامدهایی را می تواند به مخاطب انتقال و در تاثیر گذاری ارتباط و موثر بودن آن نقش داشته باشد.

در برقراری ارتباط موثر ما باید حرکات بدن را در کنترل خود بگیریم و مدیریت کنیم .برای مثال حین صحبت کردن اگر بینی ، گوش ما خارش داشت باید به آن بی توجه باشیم چون پیام دروغ گویی و یا بی تفاوتی را به مخاطب انتقال می دهد.در صورتی که چنین هدفی در آن نیست .

یک الگوی کلی برای دوستانه در عین حال موجه به نظر رسیدن درنگاه اول قبل از شناخت شخصیت طرف مقابل:

در آخر دوست دارم یک الگوی کلی برای برقرای یک ارتباط خوب با افراد متفاوت به شما پیشنهاد دهم .که در نگاه اول می تواند اثرگذاری مثبتی روی مخاطب داشته باشد .

اولین نکته اینکه در هر  برخوردی لبخند داشته باشید لبخندی که در نگاه شما اشتیاق را به مخاطب انتقال دهد و از وجود و شور درونی شما برخاسته باشد.لبخند اگر مصنوعی باشد  حس کاذب بودن را به وضوح انتقال می دهد .لبخند باعث ایجاد یک انرژی مثبت در برقرای ارتباط و باعث یک لبخند نا خود آگاه بر روی چهره ی مخاطب که در هر موقعیت فکری و روحی ممکن است باشد ،می شود. 

 

دوم اینکه نام طرف مقابل را به خاطر بسپارید و هنگام گفتگو در بین صحبت هایتان چند بار نام او را به زبان بیاورید در کتاب دیل کارنگی خواندم که هیچ واژه ای در دنیا زیباتر از نام فرد نیست که دوست دارد از زبان دیگران آن را بشنود.خطاب قرار دادن طرف مقابل می تواند تاثیر باور نکردنی در اشتیاق طرف مقابل به صحبت های شما و ادامه ارتباط مستمر شود.

 

سوم اینکه مهارت خوب گوش دادن را دست کم نگیرید وقتی به صحبت های کسی گوش می دهیم این پیام را به او انتقال می دهیم که تو مهم هستی و من به تو و اینکه هستی و وجود داری توجه می کنم .راه راهیابی به مرکز توجه  آدم ها و ماندگار بودن در ذهن آنها خوب گوش دادن و فهمیده شدن آنها ست.وقتی آنها را بشنویم حقیقتا آنها را راغب به شنیدن سخنان خود کرده ایم.

 

چهارم اینکه به آنها احترام بگذاریم و در عین دوستانه بودن در مقابل آنها مراتب ادب را رعایت کنیم که به تناسب خانم و آقا بودن این رعایت ادب و دوستانه بودن می تواند متفاوت باشد و این تفاوت را در تاثیر گذاری باید مهم دانست برای مثال رعایت فاصله ،ارتباط چشمی برقرار کردن و دست دادن مطمنئنا نسبت به خانم و آقا بودن محدودیت های خود را دارد.

هنگام صحبت کردن برقراری ارتباط چشمی کم با آقایان می تواند توهین آمیز باشد ولی برای خانم ها زیاد بودن آن می تواند رنجش و عدم امنیت محسوب شود.

 

در پایان از نثار کردن محبت به یکدیگر دریغ نکنیم وتیک تاک ثانیه های گذران زندگی را با آهنگی دلنشین و تاثیر گذار بر قلب های دیگران تبدیل کنیم خوب بودن بدون هیچ چشم داشتی یعنی زندگی کردن نه صرف زنده بودن واین یعنی درک من از رسالتم در بودنم در دنیا .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *