همه ی ما در ارتباطات، چه در پست های سازمانی و شرکتی و در محیط کار چه هنگامی که با دوستان یا با خانواده در مراودت و معاشرت هستیم، از ناگزیر باید صحبت کنیم .

تا الان چند نفر از شما به این نکته برخورد کرده اید که کلام شما تاثیر گذار نیست! و یا اگر در محیط کار مشغول سخنرانی هستید مخاطب خود را خسته می کنید و شاید حتی جلسه ی سخنرانی شما دچار همهمه شود .

ویا اگر در جمع دوستان و خانواده مشغول صحبت هستید خاطره یا داستان و اتفاقی را تعریف می کنید، کلافگی و بی رغبت بودن مخاطبان خود را احساس می کنید ،

معمولا بین کلامتان می آیند و شما مجبور می شوید علی رغم میل خود آن جمع را به فرد دیگری واگذار کنید.

اکنون اندکی فکر کنید و افراد خوش صحبت از نزدیکان خود و یا همکاران و یا مدیران خود را به یاد بیاورید، افرادی که اگر به مدت طولانی هم صحبت کنند، مخاطبان خود را خسته نمی کنند و همه سرا پا گوش هستند .

ویژگی مشترک بین آنها را پیدا کنید .

آیا صدای زیبایی دارند ؟

آیا محتوای خاصی را می گویند ؟

آیا از کلمات خاصی استفاده می کنند ؟

در این مقاله می خواهم به شما بگویم هیچ کدام از موارد بالا تاثیری در جذب مخاطب هنگام صحبت کردن ندارد .حتی صدای زیبا وقتی یکنواخت باشد خسته کننده است .

عناصر  یک کلام تاثیر گذار در ارتباط موثر 

۱.کلمات و واژگان

کلمات و واژگانی که برای انتقال  اطلاعات به کار می بریم، کم ترین اهمیت را در جذب مخاطب دارد و میزان اثر گذاری بر اساس تحقیق آلبرت محرابیان ۷% می باشد .باید توجه داشته باشیم همانطور کلمات تنها ارائه دهنده ی اطلاعات هستند ولی دامنه ی لغت خود را افزایش دهیم و از کلمات تکراری استفاده نکنیم سعی کنیم مترادف کلماتی که کاربرد زیادی دارند را یاد بگیریم ،برای مثال وقتی در صحبت خود مجبوریم چند بار از کلمه ی آگاه بودن استفاده کنیم از مترادف های آن مانند باخبر، دانستن ،مطلع را به کار ببریم .

بالا بودن دامنه ی لغت به خصوص در جلسات مهم کاری مانند سخنرانی ،مذاکره، متقاعد سازی ،می تواند اهمیت چشمگیری داشته باشد و ما را دچار سردرگمی و کم آوردن واژه نکند .

 اغلب افراد به خصوص افرادی که در پست مدیریتی هستند هنگام صحبت کردن در جلسات مهم لغت کم می آودند. 

نشانه های لغت کم آوردن

استفاده  از تکیه کلام

  به عنوان مثال از کلمه های” مثلا “و یا “خدمتتون عرض کنم” و امثال این کلمات زیاد استفاده می کنند تا واژه یا جمله ی مناسب بعدی را پیدا کنند .

یا بلو می زنند 

به این معنی که از واژگان بسیار بسیار و یا واژگانی که اغراق آمیز بودن چیزی که زیاد اهمیتی  ندارند استفاده می کنند 

برای مثال

“بسیار بسیار مهم است” که بدانیم (در صورتی که مطلب گفته شده دانستن آن اهمیت چندانی ندارد)

و نشانه ی دیگر 

خود زنی است 

آنها برای اینکه واژه و یا جمله ی بعدی یادشان بیاید ،از جملاتی که خود زنی و کم اهمیت بودن گفته ی خود را نشان می دهد، استفاده می کنند. 

برای مثال 

“نکته ای که جالبه بدونید، البته برای من جالبه  شاید برای شما جالب نباشه “

(از اهمیت گفته ی خود کم می کنیم )

لحن کلام 

دومین عنصر در داشتن کلامی تاثیرگذار در برقراری ارتباط موثر لحن کلام و یا آهنگ کلام است ،که طبق تحقیقات آلبرت محرابیان میزان تاثیر گذاری آن ۳۷% در اثر گذار بودن و انتقال پیام می باشد. 

اگر هنگام صحبت کردن یک ریتم و یکنواخت صحبت کنیم، مخاطب خود را خسته می کنیم و احتمال اینکه او دیگر به صحبت های ما گوش ندهد زیاد است .

برای همین هنگام صحبت کردن بنا به میزان اهمیت و نوع پیامی که جمله های ما در بردارد ، باید صدای خود را بالا ببریم ،پایین بیاوریم و مانند نت موسیقی ،کلام خود را آهنگین کنیم .جایی که کلمه ای کلیدی به کار می بریم آن را محکم و مشدد ادا و  کلمات را کاملا رسا و واضح بیان کنیم .و اگر ولوم صدای آرام و 

آهسته ای داریم هنگام صحبت کردن صدای خود را آزاد کنیم ، آهسته و آرام صحبت نکنیم .

۳.زبان غیر کلامی 

مهمترین عنصر در تاثیر  گذاری کلام، زبان غیر کلامی یا همان زبان بدن است. 

زبان غیر کلامی بیشترین تاثیر را در داشتن یک کلامی تاثیر گذار در برقراری ارتباط موثر دارد و طبق تحقیق آلبرت محرابیان میزان اهمیت آن در انتقال پیام ۵۸% است .

زبان غیر کلامی شامل تمام حرکات بدن هنگام صحبت کردن است .از چگونگی نگاه ما، تکان دادن دست ها ی ما ،چگونگی نشستن و یا ایستادن ما هنگام صحبت کردن است، که هر کدام می تواند پیغامی را منتقل کند که موافق و یا مخالف کلام ما باشد 

کلمات اطلاعات را انتقال می دهند، ولی زبان غیر کلامیریال آنچه که در درون ما ست به مخاطب می رساند .

و خیلی مواقع اگر به گفته ای که می گوییم اطمینان نداشته باشیم و یا حقیقت نداشته باشد زبان بدن می تواند عدم اطمینان و یا دروغ بودن گفته ی ما را فاش کند 

برای مثال 

حتما تا الان با اشخاصی برخورد داشته اید که وقتی حال آنها را می پرسید چطور هستند؟ در جواب می گویند: خوبیم! در صورتی که حالت صورت آنها چیز دیگری را عنوان می کند ،کاملا بی حوصله بودن و خوب نبودن در چهره ی آنها مشخص است ..

دانستن و آگاهی از زبان بدن بسیار مهم و موثر است و در برقراری یک گفتگوی موثر ،ارتباط موثر در مذاکره و متقاعد سازی در محیط کار، سازمان ها ،تجارت ،از اهمیت چشمگیری برخوردار است که من در مقاله ای جداگانه کامل تر به این موضوع خواهم پرداخت 

بنابراین برای برقرای یک ارتباط موثر با کلامی تاثیر گذار باید از ترکیب این سه عنصر به کار بردن کلمات مناسب ،داشتن لحنی آهنگین و زبان بدن مناسب با صحبت های خود ، یک گفتگوی دلنشین و جذاب داشت و هیچ مخاطبی را از دست نداد .

چند راهکار 

۱.برای اینکه دامنه ی لغت خود را بالا ببرید ،کافیست در مورد یک شی ء سه دقیقه با سرعت بالا و بدون وقفه صحبت کنید. مثلا درباره ی میز یا تلوزیون یا هر چیز دیگری تا واژگان استفاده نشده در انبار ذهنی ما، بیرون کشیده شود .

جالب است بدانید که ما نزدیک به چهار هزار واژه می دانیم که تنها بین ۱۵۰تا ۳۰۰ واژه را در مکالمات خود استفاده می کنیم.. 

 ۲.برای آهنگین کردن و یکنواخت نبودن تن صدا، تمرین مشدد خوانی عالی ست. یک جمله انتخاب کنیم و محکم آن را بگوییم به گونه ای که انگار تمام حروف آن تشدید دارد .

ویا یک جمله ی خبری انتخاب کنیم و آن را به صورت پرسشی، تعجبی، حالت ترس ،حالت تردید، بیان کنیم .

و یک راه موثر دیگر دکلمه گوش کنیم و آن را تقلید گونه بخوانیم .

۳.برای داشتن زبان بدن مناسب با گفتگوی خود، به زبان بازیگران تئاتر یا تلوزیون نگاه کنیم .صدلی تلوزیون را کم کنیم و از روی حرکات بدن بازیگران ،گفتگوی آنها را حدس بزنیم .

۴.تمرین جلوی آینه داشته باشیم .

اگر باید در محیط کار خود سخنرانی داشته باشیم آن سخنرانی را با حرکات بدن مناسب جلوی آینه تمرین کنیم .

امیدوارم این مقاله برای شما دوست عزیز و فرهیخته ام  کاربردی و مفید واقع شود. در صورت تمایل خوشحال می شوم برای بهبود نوشته ها نظر انتقادی  و یا پیشنهادی خود را بنویسید.

تشکر از اینکه دقایقی را با من در سایت هستید .

دوستتان دارم 

بدرود 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *